وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...
وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...

داستان سردری که ساخته نشد

ایامی که مدیر عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر بودم، در یکی از نیمسالهای تحصیلی، طراحی سردر ورودی دانشگاه را به عنوان یکی از پروژه های کلاسی به دانشجویانم سپردم؛ و متعاقباً از میان پروژه های برگزیده، یکی از طرح ها را به تأیید ریاست واحد رساندم. سپس در خرداد ماه 1390، زمانی که دکتر جاسبی برای افتتاح پروژه های عمرانی به رامسر آمده بود، طرح برگزیده را روی بنر در ابعاد بزرگ چاپ کرده و نظر ایشان را بدان جلب نمودیم.

در ادامه ی کار، نقشه های اولیه ی تهیه شده در دفتر فنی واحد را به اداره کل فنی و ساختمان دانشگاه آزاد فرستاده و پس از انتظاری چندین ماهه، نقشه های اصلاح شده و مصوّب طرح سردرب را با شماره پروژه ی 4294 دریافت کردیم. بلافاصله پس از آن، با درج آگهی مناقصه ی عمومی، در پی انتخاب پیمانکار ذیصلاح برآمدیم.

قیمت پیشنهادی پیمانکار برنده، 160 میلیون تومان بود؛ که به نظر اداره کل طرحهای عمرانی دانشگاه، گران آمد و با آن موافقت نشد.

ولی متره ی پروژه و بررسی ریز-بخشهای آن با قیمتهای روز، نشان می داد که پیمانکار قیمت درستی داده است. لاجرم به اداره کل طرحهای عمرانی در تهران رفتم و منطقاً به دفاع از حق واحد پرداختم. متأسفانه با دگم-اندیشی، بر موضع سابق خود پافشاری نموده و خواستند که طرحی را برای سردر برگزینم که بیش از 100 میلیون، هزینه نداشته باشد؛ حتی مرا برای دفاع از قیمت پیشنهادی پیمانکار، تلویحاً به فساد مالی متهم نمودند!

ساخت سردر دانشگاه، بعد از آن و پس از استعفای من، مدت بسیاری به تعویق افتاد. تا اینکه از ابتدای سال جاری، ساخت آن با یکی از نقشه های نازیبا و تیپ سازمانی به انجام رسید. ولی نکته ی داستان این است که سردر کنونی، با هزینه ی 280 میلیون تومانی ساخته شده است؛ یعنی 120 میلیون بیش از قیمت پیشین! به این مبلغ، اضافه کنید هزینه ی کار-زمان و انرژی-یی که بیهوده تلف شد را! همین!

طرح سردر دانشگاه که توسط یکی از دانشجویان ارائه شده و مقرر بود که ساخته شود

نمای جلوی سردر که توسط اداره کل فنی و ساختمان [بر اساس طرح بالا] تهیه شد (طرح 4294 سازمان)    

بنر طرح سردر دانشگاه. 12 خرداد 1390. روز افتتاح پروژه های عمرانی بدست دکتر جاسبی 

عکس از: نگارنده

نظرات 3 + ارسال نظر
پورامینیان شنبه 17 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 12:43 ب.ظ

استاد و دوست عزیز
جناب آقای مهندس یاغش کاظمی
با سلام و آرزوی سلامتی برای شما

اگر به اصول معماری و شهرسازی مراجعه کنیم در ساخت هر بنا و سازه ای باید به اقلیم ساختگاه آن و هم ریختی و نوع کاربری سایت در طراحی توجه شود از اینرو مشکلات طرح های مشابه سازمانی در بسیاری از موارد به چشم میخورد.
صد البته دانشجویان توانمدتری هم هستند که طرح زیباتری از طرح ارایه شده روی بنر بدهند و مهندسان خبره و پتانسیل اعضای هیات علمی هم طرح هایی زیباتر از آن بدهند که بسته به ذوق و هنر و میزان پی گیری مسئولین محترم دارد.
البته 120 میلیون چندسال پیش و 280 میلیون الان خیلی هم شاید تفاوتی نداشته باشد طرح روی بنر رو باید دید الان چقدر هزینه دارد از طرفی شرایط رو باید در نظر گرفت مثلا یک خیری میخواهد کمک مالی کند و نمی توان طرح جدیدی فرستاد تا روال اداری رو طی کنه زمان اجازه نمیده. از طرفی نظر شخص که مهم میشه و سلیقه ای میشه ممکنه مثلا طرح ایکس رو مسئول محترم قبول نکنه چون فکر میکمم طرح بهتری هم می تونه وجود داشته باشه.
با شناختی که اینجانب از جنابعالی دارم فردی دلسوز و آگاه هستید و تلاش های زیادی در زمان معاونت تون داشتید.

صبح سر کلاس بودم که پیامکی گروهی از خبرنگار پژواک برایم رسید و اومدم تا مطالعه کنم مطلب رو. یعنی اینقد مهم بود؟!

پایدار باشید

دکتر پورامینیان ارجمند
سلام و سپاس از نظرتان.
توضیحاتی ذیلاً نوشته ام. در خصوص پخش خبر از طریق سایت پژواک هم، تا این لحظه بی خبر بوده ام. پایدار باشید

یاغش کاظمی شنبه 17 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 03:57 ب.ظ

متأسفانه مطلب واضح و روشنی که نوشتم، گرفتار تفاسیر پُر شائبه شده است. هیچیک از مسئولین واحد رامسر، در این ماجرا مقصر نبوده؛ و به واقع، بنده به مظلومیت واحد رامسر در برابر تصمیمهای نادرست مدیریتی در اداره کل طرحهای عمرانی سازمان مرکزی دانشگاه اشاره داشته ام. تصمیمهایی که منجر به تلف شدن وقت و انرژی کادر فنی واحد و نیز مهندسین خدوم اداره کل فنی و ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه شد.
دقت کنید که آنچه از "وقت" و "انرژی" بیهوده از میان رفت، هم برای ما و هم برای سازمان مرکزی دانشگاه، غیر قابل برگشت است؛ و نقل این داستان، با آرزوی جلوگیری از تکرار آن بود.

آیدین یکشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 01:52 ب.ظ

دکترجان سلام
شما که نزدیک جنگل هستید بیشتر از من این را می دانید
در جنگل یک درخت برای رشد خودش به رشد دیگر درختان کاری ندارد
کاری ندارد که چرا آنها بلندتر هستند یا آفتاب بر آنها بهتر می تابد او به دنبال عمل خود است
اینکه چه سر دری الان بر سر در دانشگاه رامسر است ربطی به بحث من ندارد آن درخت دیگری است
من به درخت خودم فکر می کنم که بسیار بد طراحی شده است
خدا وکیلی چه عناصر معماری و زیبایی شناسانه در این طرح است که باید اجرا میشد، اینکه طرح شاگرد من است که دلیل بر بهتر بودنش نیست
اکنون که سالها از آن روزها می گذرد به طرح یکبار دیگر نگاه بیندازید خداوکیلی حتی ساده ترین تناسبات هم در آن رعایت نشده
به نظرم خدا رو شکر وگرنه همیشه از اجرای چنین سردر زشتی خجالت زده میشدید
استاد جان شما مقصر هستید
برای اینکه طرح خوبی را آنروزها به مردم ارائه نکردید
اگر سر در دانشگاه رامسر زشت است شما مقصر هستید
بارها در وبلاگ شما ستایش طرح ها و آثار دیگران را خوانده ام و لذت برده ام اما دریغ از خروجی تا کی باید آثار کودکی را سرمه چشممان بکنیم و به لوید رایت اقتدا کنیم؟
دکترجان شما به عنوان نسلی که سکان دار هستید و دیگر کودک نیستید مقصر هستید
به دانشجویان خوب طراحی کردن را بیاموزید
واقعا طرح این سر در چه چیزی را از بزرگان طراحی معماری وام دارد؟
مخصوصا که استفاده از سنگ سیاه در رامسر چه معنی دارد
من به عنوان یک کودک به شما می گویم که سردر طراحی شده توسط دانشجوی شما در آن سالها خیلی زشت است

سلام. به نظرم یک معمار اگر "کودک" باشد و بتواند روحیه‌ی کودکـی را در خود احیا کند، در تجربه‌ی خلاقه-ی طراحی‌اش موفق‌تر اسـت! کودکیِ هر انسـان جزو مقدّس‌ترین و ارزشمندترین بازه‌های زندگی او است. دلیل-اش هم اوج قدرت خیالپردازی در این سن و سال و نو-بودنِ هر نگـاه و شادیِ کشف جهان شگفت‌آوری است که بزرگسالان (اغلب در این دیار) با روزمرگی و تکرار و کسالت آن را تجربه می‌کنند و می‌گذرانند.
در مورد سردر، البته شاید زیبا و تخیل‌برانگیز و ابتکاری نباشد، ولی در مقایسه با کاری که اکنون اجراشده، به مراتب بهتر است. و همچنان معتقدم که کاش این می‌بود! و البته این"سردر" در کلاس "طرح معماری" ارائه نشده بوده که بخواهم به لحاظ طراحی نقد-اش کنم؛ بلکه در کلاس "عناصر و جزئیات ساختمانی" ارائه شده بود و بحث دتایل‌های اجرایی-اش بیشتر جلوی چشمم بود. من با زمینه‌ی تحصیلیِ عمران و مرمّت بنا، هنوز به خودم اجازه نداده‌ام درس "طرح" بردارم در گروه معماریِ این دانشـگاه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد