وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...
وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...

کلاسیک‌ها در تلویزیون (بخش دوّم: خاطرات هاوزر)

روز جمعه، 4 تیر ماهِ 1378، شبکه‌ی سوّم سیما ساعت 10:30 صبح، فیلم خاطرات هاوزر (1970) را پخش کرد. فیلمی به کارگردانی بوریس ساگال، و با بازی دیوید مک‌کالِم، سوزان استراسبرگ، لیلی پالمر و لسلی نیلسن.


پوستر فیلم خاطرات هاوزر


داستان فیلم:

به یک دانشمند امریکایی به نام "ماندورو"، ماده‌ای حاوی یاخته‌های مغزیِ دانشمندی دیگر به نام "هاوزر" [که متخصص مدارهای الکتریکی بوده و پیش‌تر توسط روس‌های کمونیست کشته شده بود] تزریق می‌شود. این کار به خواستِ سازمان CIA انجام می‌شود تا مگر به فرمولی که هاوزر کشف کرده بود دست یابند. ولی کارها خلاف انتظار پیش می‌رود و ماندورو با شریک‌شدن در اوهام ِ هاوزر، در پی یافتن ِ زن و سپس پسر هاوزر، به برلین غربی و آنگاه برلین شرقی و چکسلواکی می‌رود؛ در حالیکه مأمورانِ CIA و KGB پیوسته او را زیر نظر دارند.

مشخص می‌شود که هاوزر در سال 1942 توسط گشتاپو، بازجویی و شکنجه شده و متعاقباً، گرفتار امراض روحی و روانی گشته بود. ماندورو، افسر شکنجه‌‌گر ِ هاوزر را، علیرغم تغییر دادنِ نام‌اش، می‌یابد و با مراجعه به خاطراتِ هاوزر، تمام آن صحنه‌ی بازجویی و پریشان‌حالی دوباره تداعی می‌گردد .... در نهایت، ماندورو توسط همان افسر سابقِ گشتاپو از پای درمیآید.



پوستر فیلم خاطرات هاوزر

پوستر فیلم خاطرات هاوزر



محتوای فیلم، اکنون کمی قدیمی به نظر می‌رسد. ولی تدوینِ عالی با پلان‌هایی که بصورتی سریع و برق‌آسا، چیره شدن اوهام و خاطراتِ هاوزر بر ماندورو را نشان می‌دهد و هماره قرینِ نمای یک اتاق به شماره‌ی 323 در یک هتل و حضور افسران گشتاپو می‌گردد، میخکوب‌کننده و زیباست. موسیقی هم به نحو شایانی، با تدوین همراهی می‌کند. دیوید مک‌کالِم در نقش این دانشمندِ دو-شخصیتی، یکی از  بهترین بازی‌‌هایش را ارائه داده است.



مشخصات فیلم در IMDB

تماشای عنوان‌بندی زیبای فیلم در آپارات



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد