وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...
وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...

به یادِ بهرام زند


گذری به خاطرات کودکی و نوجوانی؛ دهه‌ی 60 ؛ با همه‌ی خوبی‌ها و بدی‌هایش. جنگ بود و سختی، ولی انگار که مردم با هم صمیمی‌تر بودند. شاید بخاطر همان صمیمیت و همدلی، هنوز آن ایّامْ برایمان بهترین است: ساده، صادق و راستگو.

هفته‌ی پیش که بهرام زند درگذشت، یکی از نوار قصه‌های قدیمی‌ام را در جست‌وجوی صدایشْ کاویدم. نوار-قصه‌ی شماره‌ی 5 شرکت زنگ تفریح؛ که یک‌ روی‌اش داستان "خاله سوسکه" بود و آن روی‌اش ــ با تأکیدی که بر تقدّم "پرورش" بر "آموزش" در آن برهه بود، داستانِ "آتش جنگ"! نمیدانم چرا یادِ آن کاست قدیمی افتادم! شاید خاطره‌ی صدای محکم و مردانه‌ی بهرام زند اولین‌بار با آن نوار در ذهن‌ام حک شده بود! در نقشِ آن فرمانده‌ی ایرانی، که استوارانه دستور حمله میداد و وقتی سرباز شجاعش ابراهیم (با گویندگیِ ظفر گرایی) زخمی شد، مطمئن‌اش کرد که به جای دو نفر با بعثی‌ها خواهد جنگید: "تو برو! همون کاری که تو دوست داری، من واسه‌ت انجام میدم"


هرچه در اینترنت گشتم، نشانی از "آتش جنگ" نیافتم! ناگزیر، خودم آنرا بطور کامل در اینترنت گذاشتم: لینک دانلود (حجم فایل، 51MB)

بخش کوتاهی از نوار را هم با صدای زنده‌یاد بهرام زند و ظفر گرایی در نماشا گذاشته‌ام [عکس‌های استاد زند را از صفحه‌ی اینستاگرام "bahram__zand" گرفته‌ام].




نظرات 6 + ارسال نظر
ایوب شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 07:10 ب.ظ http://navar-va-nava.blogfa.com/

سلام!
اولین باری که صدای بهرام زند به دلم نشست،نه مانند شما از آن نمایش صوتی بود،نه مانندبینندگان دهه80تلویزیون باصدای ناوارو وهلمز بود،نه دهه60با صدای پدرهانیکو و شینگن بود ،ونه قبلش که دیگه یادم نمیاد!...بلکه زمانی بود که بجای جان آلدرتون در سریال"همیشه سبز" حرف زد.صدایی درعین حال که استحکام صدای همیشگی بهرام زند را داشت،نرم وپدرانه هم بود. نمیدانم مدیر دوبلاژش خود زند بود یا زهره شکوفنده،ولی هرکه بود بهترین صدا را برایش انتخاب کرده بود.
بهرام زند از جمله منتقدان جریانی بود که دوبلورهای جوان بدون احساس نیاز به همراهی بادوبلورهای باسابقه راه انداخته بودند.او میگفت:انجمن دوبلورهای جوان بسیار اسم بی مسمایی هست.منهم با ایشان هم عقیده ام ومعتقدم در هر زمینه ای که باشد باید اندیشه های نو با تجارب گذشتگان همراه و ممزوج شوند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.خواه درسیاست باشد،خواه در اقتصاد،خواه در فرهنگ و...
روحش شاد باد.

سلام. چه حافظه‌ای و چه خاطره‌ای از آن صدای بی‌بدیل! اصلاً این سریال را یادم نبود. لینک-اش را در زیر دیدم:
https://www.imdb.com/title/tt0106001
اگر یک بخش دوبله‌اش با صدای زنده‌یاد "بهرام زند" را داشتید، حتماً در "نماشا" یا "آپارات" به اشتراک بگذارید تا تجدید خاطره‌ای شود.
ممنون.

ایوب پنج‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 11:52 ب.ظ http://navar-va-nava.blogfa.com/

سلام-چشم

عرش دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 04:59 ب.ظ

سلام جناب کاظمی
این پست که به یاد بهرام زند گذاشته بودید و کاست زنگ تفریح بسیار جالب و خاطره انگیزبود. بی اختیار هنگام گوش دادن به آن چندقطره اشک ریختم بیاد آنروزهای خوب خالی از تشریفات و فارغ از دغده ماشین و خونه خوب و بی نیاز ازقفل های انچنانی بر در خانه و روزهای خانه های با درهای باز به روی همسایه ها و روزهایی که درهای بسته هم با اف اف اتوماتیک انروزگار که تکه نخی اویزان از بیرون در و بسته به ضامن قفل توسط هرکسی میتوانستند باز شوند؛ خیلی وقت بود دنبال نوارهای زنگ تفریح می گشتم. ممنون از لطف شما که پنجره ای رو به آنزمان برایمان باز کردید که البته طاقت و قدرت اینکه بطور کامل از این پنجره نگاه کنم ندارم و همیشه قطرات اشک نگاهم را تار میکند و ناچار به بستن پنجره. عجب روزگاری است که با وجود اینهمه امکانات و پیشرفت در زمینه های مختلف در مورد هر موضوعی باید بگوییم یادش بخیر. باز هم سپاس از مرحمت و عنایت شما. سلامت و موفق باشید.

سلام
ممنون برای بازدید و پیامتان
خوشحالم که این پُست برایتان یادآور و تداعی-گر ایّام خوبی شد
سلامت باشید

Atena دوشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 12:19 ب.ظ

درود بر شما
به یاد کودکی اشک در چشمانم حلقه زده. ممنون از کار زیبایتان . من هنوز مدرسه نمی رفتم و سواد نداشتم که به این کاست گوش می دادم . شاید هزاران بار آن را گوش دادم. بعد ها برادری آمد که در شیطنت هایش کل کتاب و کاستش را از بین برد .
الان دوست دارم کل آن کاست را دوباره بشنوم . اگر ممکن است کل آن را لینک بفرمائید.
با تشکر فراوان

درود و سپاس برای بازدید و نظر. راستش چون گمان میکردم آن روی نوار با داستان "خاله سوسکه" را قبلاً افراد دیگری در اینترنت آپلود کرده باشند، از آپلود مجدد-اش صرفنظر کردم. لطفاً یک جستجوی دقیق بفرمائید، اگر نیافتید خبر دهید تا لینک دانلود-اش را همینجا بگذارم.

جعفر پنج‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 04:22 ق.ظ

سلام و خسته نباشید

چقد به من چسبید این طرف B نوار سونی قرمز رنگ دوران کودکی...دایی من زمانی که شاید ۵ سال داشتم این کاست و داده بود به من ،فکر کنم اوایل جنگ بود یا نمیدونم شایدم اواسط...ولی خودش شهید شد تو همون آتش جنگی که عزیزانمون واسه همیشه رفتن... اون نوار یادگاری موند برام...نمیدونم چند صد بار گوش کردم و الان به یاد همون حس کودکی چند قطره اشکی ریختم، بابت اینکه چقد زود ،دیر شد...

ممنون از شما بابت این فایل ارزشمند...سپاس
اگه بقیه کاست ها هم داشتید آپلود کنید...

سلام دوست گرامی. ممنون برای بازدید و نظر. یاد همه‌ی شهیدانی که خالصانه جان خود را برای آبادی و آزادی و سربلندی میهن و هم‌میهنان‌شان نثار کردند تا ابد گرامی باد. خوشحالم که این پُست برای‌تان ارزشمند بود. برقرار باشید.

مهدی شنبه 20 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 07:26 ب.ظ

سلام استاد خیلی جالب بود؟آیا شما نوار قصه رضا در فضا رو هم دارین؟؟

سلام. خیر، متأسفانه. اگه اشتباه نکنم مال شرکت «اتل‌متل» بود. دو تا تصویر ازش دارم، گذاشتم در گوگل‌درایو در نشانی‌های زیر:
https://drive.google.com/file/d/1MWKFKW30ISQDnIuHRTOOe7ikF5s9chUV/view?usp=sharing
................................
https://drive.google.com/file/d/1V_0GisQonFdaoatx8c0mgdsfYheKJxQY/view?usp=sharing

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد