وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...
وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...

جایی که مورچه‌های سبز رویا می‌بینند


من هم مثل دیگر عاشقان سینما در نسلِ خود، دلبسته‌ی برنامه‌ی "هنر هفتم" بودم که در آغاز جوانی-ام از تلویزیون ایران (شبکه‌ی یک) پخش می‌شد. برنامه‌ای با اجرای اکبر عالمی، که فیلم‌هایی از سینمای هنری را با نقد و تحلیلِ کارشناسانه پخش می‌کرد. به عشق دیدنِ آن برنامه، تا دیروقتِ پنجشنبه‌شب‌ها بیدار می‌نشستم؛ و خاطرم هست که همیشه فکر می‌کردم "از قصدْ اینقدر دیر فیلم پخش می‌کنند تا خشکه‌مقدسان در خواب باشند و معترضِ برنامه نشوند"!

پس از آن، در سال 1374 ، دل به برنامه‌ی "سینمای اندیشه" (با اجرای زنده‌یاد علی معلم) سپردم؛ و بعدتر هم در سال 1376 مأنوسِ برنامه‌ی "سینما دو" و صدای جادویی و ماندگار زنده‌یاد مهران دوستی شدم.

مدتی قبل، در گشت و گذارم میانِ یادگارهای آن سال‌ها، چشمم به دفتری افتاد که نام و مشخصاتِ فیلم‌هایی که در برنامه‌ی "سینما دو" دیده بودم را در آن ثبت کرده بودم. همگی متعلق به سال 1376 [تاریخ‌ها به زمان ثبت در دفتر و نوشتن توضیح برای فیلم‌ها برمی‌گردد و نه زمان نمایش‌شان] :

ـ جاده‌های جنوب (1977)، به کارگردانی جوزف لوزی، در تاریخ 27 شهریور

ـ بارانداز (1950)، به کارگردانی مایکل اندرسون، در تاریخ 10 مهر

ـ شیرینی شانس (1966)، به کارگردانی بیلی وایلدر، 25 مهر

ـ اتللو (1951)، به کارگردانی اورسون ولز، 8 آبان

ـ جاده (1954)، به کارگردانی فدریکو فللینی، 16 آبان

ـ رود سرخ (1948)، به کارگردانی هاوارد هاکز، 30 آبان

ـ دونده‌ی ماراتون (1976)، به کارگردانی جان شله‌زینگر، 13 آذر

ـ همشهری کین (1941)، به کارگردانی اورسون ولز، 4 دی

ـ زنده باد زاپاتا! (1952)، به کارگردانی الیا کازان، 12 دی

ـ سمرقند، به کارگردانی غیاث‌الدین محمداُف، 25 دی

ـ تمام مردان رئیس جمهور (1976)، به کارگردانی آلن جی. پاکولا، 21 اسفند

ـ فراموش‌شدگان (1950)، به کارگردانی لوئیس بونوئل، 28 اسفند


سینما دو


تصمیم گرفتم یکی از برنامه‌های "سینما دو" را که همان سال‌ روی نوار ویدئویی ضبط کرده بودم، بطور کامل در اینترنت بگذارم: فیلمی از ورنر هرتسوگ (هرتزوگ) با عنوان جایی که مورچه‌های سبز رؤیا می‌بینند (1984) + معرفی فیلمساز و تحلیلِ فیلم با صدای مهران دوستی


جایی که مورچه های سبز خواب می بینند


فیلم مذکور [مشخصات در IMDb]، نقدهای مثبتی دریافت کرده است و امتیاز 80% را در پایگاه نقد فیلم "راتِن تومِیتوز" دارد. نسخه‌ی دوبله‌ای از آن در اینترنت نیافتم؛ بنابراین خودم همّت کردم و صدای دوبله را از روی نوار ویدئویی که در اختیار داشتم، روی فیلمِ باکیفیت‌ترْ سینک کردم و در اینترنت گذاشتم.


تقدیم به همه‌ی عاشقانِ سینما؛ مخصوصاً آنها که از "سینما دو" خاطره دارند.


سینما دو: معرفی "ورنر هرتسوگ" با صدای مهران دوستی در آپارات




دانلود فیلم با دوبله‌ی فارسی از دراپ‌باکس (حجم فایل MB 418)

"جایی که مورچه‌های سبز رؤیا می‌بینند" با دوبله فارسی در آپارات




سینما دو: تحلیل فیلم با صدای مهران دوستی در آپارات





نظرات 6 + ارسال نظر
سینا پنج‌شنبه 31 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 11:12 ق.ظ

سلام استاد
چون شما از خطه شمال هستید و آل زیار هم از دیلمیان بودند به محض دیدن نام شما به یاد آوردم که در تاریخ خوانده بودم که آل زیار نسب خود را به آغش وهادان میرساندند که از سرداران کیخسرو بوده
قبلا نوشته بودید که نام شما ترکى و به معناى باران است و میدانستم که در ترکى به باران یاغمور هم گفته میشود.
اما نمیدانم این نام آغش هم با یاغش بستگى و ربطى دارد یا صرفاً شباهت لفظى است.
به هرروى نام زیبایى دارید.
سپاس از مطالب خوبتان

سلام. چه نکته‌ی جالبی! من تا حالا نمیدانستم که "آغُش" هم داریم! اونم یه اسم ریشه‌دار تاریخی‌!
پیروز باشید.

مسعود جدید شنبه 19 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 12:10 ق.ظ

سلام
این پست عالی بود حرف نداشت

اون لینک دراپ باکسی که گذاشتید فقط 15 دقیقه فیلم هست

یه سوال شما در اینستاگرام هم فعالید؟ اگه هستید آیدی تون چیه؟

یه سوال دیگه ، از سینمای حرفه ای هم چیزی تو آرشیوتون دارید؟ نمی دونم اسمشو دارم درست میگم یا نه ولی فقط اختصاص داشت به فیلم های کوتاه خاص که شامل انیمیشن هم میشد فکر کنم دوشنبه ها ساعت 9 شب پخش میشد
حیلی برنامه جالبی بود چیزایی توش پخش میشد که هیچ جایی نمی تونستی ببینی
من بیشتر دنبال یه فیلم کوتاهم که تو همین برنامه پخش شد متاسفانه اسمشو نمی دونم ولی داستان خیلی جالبی داشت یه مردی صبح از خواب پا میشه می بینه هیچ کس تو شهر نیست نه زن و بچه ش هستن نه مغازه دارا و ...
میره سوپرمارکت هر چی دوست داره میخوره
آخر سر میزنه به سرش از این همه سکوت و با یه چوب بیسبال شیشه ماشینا رو میشکنه

خیلی دوست دارم یه بار دیگه این فیلمو ببینم فکر کنم واسه اروپای شرقی بود
انیمشین هایی هم که پخش میکرد خیلی جالب و خاص بود یه انیمیشینی بود یه موجود کثیفی همش تو سطل آشغال بود خیلی باحال بود یادش بخیر

ممنون میشم به سوالام جواب بدید و تشکر مجدد بابت این پست سینما دو

سلام دوست گرامی. در "دراپ‌باکس" اگه عضو نباشید نمیتونید فیلم رو کامل ببینید و فقط 15دقیقه رو نمایش میده. اون برنامه‌ی "فیلم کوتاه" رو هم کاملاً یادمه. فیلم درخواستی شما رو هم اگه یه موقع پیداش کردم، میذارم تو وبلاگ. از انیمیشن‌های اون برنامه، چندسال پیش، یکی رو گذاشتم تو نشانی زیر:
http://asha.blogsky.com/1389/10/16/post-152

مسعود جدید دوشنبه 21 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 12:16 ق.ظ

سلام دیدم پستی که گذاشتید ، نمایش عروسکی ژاپنی چه ربطی به کارتونای سینمای حرفه ای داره؟ متوجه نشدم، انیمیشن های سینمای حرفه ای همه اروپایی و خاص بودن اصلا ژاپنی نبودن اکثرا هم بدون دیالوگ بودن

داداش، اون برنامه‌ی مد نظر شما، اوّل‌ها اسمش "سینمای دیگر" بود؛ به تهیه‌کنندگی "محمد آفریده". اختصاص داشت به نمایش فیلم کوتاه؛ و هر قسمت-اش حدود 80دقیقه بود. شروع-اش از سال 4-1373 بود در شبکه‌ی دو؛ ساعت 9شب. هم فیلم کوتاه پخش میکرد و هم انیمیشن. این انیمیشن عروسکی ژاپنی هم که ارجاع‌تون دادم، در همان سری‌های اوّل از این برنامه پخش شد.
پروژه‌ی بعدیِ "فیلم کوتاه" ، که باز به همت "محمد آفریده" در تلویزیون کلید خورد، اسمش "سینمای آینده" بود؛ که پخش-اش در شبکه‌ی یک، ادامه پیدا کرد و تا سال 1384 برقرار بود.
موفق باشید.

مسعود جدید سه‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 07:24 ب.ظ

آهان درسته سینمای دیگر و سینمای آینده ، حدس می زدم دارم به اشتباه میگم سینمای حرفه ای
ممنون از راهنمایی تون

ابی یکشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 03:59 ب.ظ

آقا ممنون
من تورنت‌ش رو تونستم گیر بیارم اما او معرفی فیلم عالیه، دمتون گرم

سجاد منصوری جمعه 19 دی‌ماه سال 1399 ساعت 03:32 ب.ظ

سلام وقت شما بخیر بابت لیست فیلمهای که از سینما ۲ فرمودید
سمرقند، به کارگردانی غیاث‌الدین محمداُف، 25 دی
این فیلم مذکور آیا وجود داره ؟؟؟ من هرقدر میگردم در نت پیدا نمیکنم
ممنون اگر پاسخ بدید

سلام. بله، این فیلم وجود دارد و من همانزمان که پخش شده بود، خلاصه ی فیلم-اش را برای خودم یادداشت کرده بودم. این خلاصه و نقد سرپایی-اش را ذیلاً میآورم، شاید کمکی به یافتن عنوان اصلی-اش کرد. اگر یافتید، لطفاً مرا هم مطلع بفرمائید.
داستان فیلم:
ورود سپاه اسلام به دروازه های سمرقند (ماوراء النهر) به سرداری قطیبه. پذیرش اسلام توسط آتش‌پرستان. موانع و مشکلات ... .
ــ فیلم به لحاظ شکل روایی سینمائی، ضعیف بوده و گفتگوها و طراحی صحنه-اش تئاتری‌ست. رنگ ها، شفاف و زیباست. در کل بعنوان یک اثر تاریخی ، متوسط و نه عالی است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد